Wednesday, December 31, 2008

cuti saya

Still on holiday mode... heheh..will start working again on the 5th onwards..

On christmas day.. 25th december..saya, my mum, kak eda(my cousin) and her husband abg.eddy went off to kampung genting malek kat ulu selangor. Our mission is to clean up rumah my aunty (kak eda's mum)..pasang langsir baru and tikar baru since her new house baru jer siap...abg eddy did a great job...dia drill and pasang the curtain railings in about 1 hour saja! ouh i can call it an achievement laa, sebab its not abg.eddy's specialty pasang curtain railings..hehe..then it comes my turn to pasang the curtain...my mum sapu lantai and bersihkan dapur. Kak eda, as usual, her routine kalau balik kampung, take care of my aunty yang bed ridden for almost a year. My aunty once staying with kak eda kat shah alam, tapi biasa lah..orang tua, tak nak duk umah anak, nak duk rumah sendiri. Kat rumah kampung, my uncle took care of my aunty. Lepas dah siap kemas rumah, and bersihkan rumah, kami semua prepare nak balik KL semula.. and we planned to balik kampung again hari sabtu.. as usual, before balik tu, saya sempat salam my aunty and told her, "rumah dah bersih, langsir baru, tikar baru, nanti hari sabtu dikla datang lagi, pindahkan barang2 sikit yer." i gave her a kiss and she smiles at me.. she looks comeyl just like my arwah nenek..hehee

on 26th december the next day, early in the morning, my mum received a call from kak eda, my aunty passed away at 5am.. i was really shocked!!she was okay the nite we left her..she didnt show any sign of sakit except dia tak banyak cakap.hmmm patut la semalam she didnt say a word bila saya excited bagitau dia that she can move to her new house...me and family pun bersiap and balik kampung...it takes about 45mins from KL..

Sampai kat rumah, everyone was there, including anak2 my aunty yang dah almost 17 years saya tak jumpa....at that time baru la my cousin2 yang lama tak jumpa ni nak bertanya khabar kat saya and some of them thought saya still kat UK haihhhhh...where were you guys when everyone at your mum's house, taking care of her?(tapi saya tak cakap laa macam tu kat my cousin2 tuu)..nyway...sorryyyy i dont have time to beramah mesra. I went straight in the house to get my aunty. It was a very sad moment... (my aunty ni, my dad punya eldest sister)....I gave her a kiss again on her forehead..and sedekahkan al fatihah to her.. tak tau pulak, last night was my last kiss for her masa dia hidup...sedihhhhhh...

Saya, kak eda, my mum were among the 7 orang yang mandikan jenazah. This is my second time mandikan and kapankan jenazah..My first time was my arwah nenek.

Before kapankan jenazah nak bawa pi sembahyang kat surau,again i gave my aunty a kiss...sangat sedih and and suddenly teringat when she asked me, whether i have seen her children..saya macam nak bercakap dengan my aunty at that time...her children semua dah ada kat sini.....tapi its too late..

To all my fellow friends, and anyone out there yang masih ada mak atau ayah.. please please please...jangan lah tinggalkan your mum and dad alone. Pay them a visit...because we never know how long they can still live..you may call them every day..or every month...but trust me, they will cherish the moment when you visit them and it helps them to move on.. everytime saya visit my aunty, she always asked about her children yang dah lama tak datang visit...i can't do anything, everyone has their own reasons..tapi semua alasan tu, useless when u can't shake your mum's hand, kiss your mum's forehead and make your mum happy...kan? (ehh ter emotional plak saya)

After kebumi, me and my family dah get ready for kenduri tahlil malam tu...very tiring..penat pasang langsir and bersihkan rumah the day before pun tak hilang lagi...tapi honestly, saya tak rasa terkilan, at least saya jumpa my aunty and my last contribution was that new house. Nothing much i can help though. yela, of course my aunty mengharapkan anak2 dia sendiri kan...i'm just her anak sedara...Only kak eda, my aunty's second daughter yang selalu pay her a visit....saya salute laaahh dengan kak eda!! tengah pregnant, and ada 4 kids, she still there helping out her mum yang bed ridden.. Lepas kenduri tahlil, me and my family drove back to KL..

Actually saya apply cuti panjang nih for no reason, memang saja nak cuti and taknak pi keje, rupanya tuhan lagi maha mengetahui and HE filled my empty lists during my holidays with all of this.. I am glad, i can be there and gave my help to all of them.. On 27th december,saturday, saya teman kak eda and abg eddy balik kelantan to fetch their children. Next week dah nak start sekolah...since kak eda pregnant and can't do much work, abg eddy pun penat with all the works and dia tak dapat cuti lama...so, i offered them a help..sambil tu boleh la berjalan tengok my newborn niece! huhu...

After kenduri tahlil malam kedua, me, abg eddy, and kak eda off to kelantan. I drove for the first half of the journey sampai kat gua musang..hehe ouhh sungguh penat! but its worth it.. then abg eddy continue sampai bachok, kota bharu....
ni la rumah arwah nenek saya.. kat belakang tu rumah arwah aunty saya sebelum rumah baru dia siap....hehe saya pernah tinggal kat rumah nih masa saya baru2 lahir dulu, takdok orang nak jaga, my mum and dad hantar saya balik kampung for 2 months. nenek and my aunty laa yang jaga saya when i was a baby..huhuuuu sekarang
p/s : Salam maal hijrah dan selamat tahun baru kepada semua...
al-fatihah to my aunty and may her soul blessed by Allah swt.. ameen

2 comments:

Mummy Hanny said...

innalillah...takziah to ur family dikla.haihh k.fathin pun terharu dgn keadaan arwah masa dia masih hidup..takpela ini pengakhirnya..semoga arwah ditempatkan bersama org yg beriman. Amin

The Spiral Eyes said...

aku nak jemput kamu ke parti buih sabun di blog aku,sila berbahagia kerana jemputan ini..


yang beno
Pasa Sanda

*innalillahiwainalillahirajiun-->dari Allah kita datang kepada Allah kembali